Az olvasottság nem publikus.

Women Public Life blog

  • Aktuális
  • Film & Kultúra
  • Interjú
  • Miért éppen Pécs?
  • Rólunk
Kultúra: Hölgy aranyban, a náci üldöztetést túlélő zsidó asszony harca az elkobzott családi ereklyékért

Kultúra: Hölgy aranyban, a náci üldöztetést túlélő zsidó asszony harca az elkobzott családi ereklyékért

Szerkesztő: Solti Noémi

AdA Hölgy aranyban c. film igaz történetet mutat be, amely a második világháború idején a náci üldöztetést, a zsidók meghurcoltatását dolgozza fel, majd azt az 50 évvel későbbi pert, amelyben egy idős Amerikában élő zsidó asszony Maria Altmann (Helen Mirren alakítja) beperli az osztrák államot, hogy visszaszerezze a háború alatt a családjától elkopzott Gustav Klimt festményt, amin szeretett nagynénje Adele Bloch Bauer szerepel és ami az osztrák múzeumban van kiállítva. 

 

holgy_aranyban-1.jpgHelen Mirren Maria Altmann szerepében

Simon Curtis a film rendezője számos "flashback”-kel mutatja be a történetet, amely felveti a kérdést: lehet- e kárpótólni a náci uralom borzalmaiért és megaláztatásáért a zsidókat. Helen Mirren által alakított Maria Altmann tehetős bécsi zsidó családba született, gyermekévei idillben és harmóniában telnek nagyon közel áll hozzá  nagynénje, Adele (Antje Traue), aki sajátjaként szerette őt és nővérét. Nagynénje férje, Ferdinand Bloch-Baue festményt készített imádott feleségéről Adeleről, a  portré elkészítésére pedig az ismert Gustav Klimt kéri fel.

 

rsz_la-et-mn-woman-gold-review-20150401.jpg

Adele halála előtt végrendeletében az osztrák múzeumra hagyja a róla készített portrét. A háború ideje alatt a festmény Maria családjához kerül. A zsidó üldöztetések miatt azonban Marianak és férjenek menekülniük kell az életben maradásért. Ausztriát, és a lány szüleit hátrahagyva Amerikában lelnek új otthonra.

 

holgy02.jpg

 filmbeli Maria Altmann és férje

A kilencvenes évek végén,  Maria a nővére halálakor talál egy levelet, amely hatására felkéri az ismert osztrák zeneszerző, Arnold Schönberg unokáját, Randy Schoenberg (Ryan Reynolds), hogy indítsanak pert a nagynénjét ábrázoló Klimt kép visszaszerzésért, ami 135 millió dollárt ér és amely Bécsben a Felső-Belvedere-ben van kiállítva. Így hát megkezdődik az osztrákokat megrázó per a Klimt festményért. 

women_in_gold_court.jpg

Hanz Zimmer érzelem gazdag zenéje, most sem okoz csalódást a nézőknek. Maria visszaemlékezései pedig rávilágítanak az igaz értékekre, a család fontosságára, az összetartozásra, amelyek megfizethetetlenek. Szembenézése a múlttal, mélyre temetett sebeket szakít fel benne. Az elveszített családot és barátokat ugyanis tárgyakkal nem lehet pótolni.

622x350_1.jpg

 

Az idős asszony ragaszkodása a családi örökséghez sem anyagi, inkább érzelmi jellegű. A náci bűnök és a kisember küzdelme egy nála nagyobb hatalommal elgondolkodtató kérdéseket vett fel a hosszú éveken át tartó per látván a nézőkben. A rendező azonban elfogulatlanul nyúl a kényes témához, miszerint az osztrák múzeumban,- az osztrák kultúrába szervesen beépülve- van helye vagy a jogos örököst illeti meg a Klimt festmény?

 

Helen Mirren által megszokott csípős nyelvű stílus és elegancia most is áthatja filmjét. A színésznő a film berlini sajtótájékoztatóján párhuzamot vont a film és az aktuálpolitikai helyzet között. Így fogalmazva:

Borzasztó nehéz ez az ügy, mert ugyanaz a történet ismétlődik újra és újra az egész világon. Ezt teszi a Boko Haram és az Iszlám Állam is. Mindenütt ugyanez történik. Mialatt mi erről beszélünk, sokan szenvednek. Nem szabad azt hinnünk, hogy ennek a történetnek már vége.

A bíróság döntése, miszerint a kép Maria Altmannt illeti meg, Ausztriában nemzeti gyászt okozott 2006-ban. Adele Bloch-Bauer I-es portréját végül Amerikában állították ki. Ügyvédje, Randol Schoenberg a pert követően a zsidóktól a háború idején elkobzott vagyonok visszaszerzésére szakosodva saját ügyvédi irodát nyitott. 

 

Ha tetszett a blog, kövess minket a Women Public Life facebook oldalán:

Kattints a linkre és likeold az oldalunkat: https://www.facebook.com/WoPoLife

 

 

4 komment blog film kultúra berlin előítélet náci hit sötétség festés kisfilm trendi aktuálpolitika believe belső érték Helen Mirren Klimt Ryan Reynolds Gustav Klimt Usa Adel WoPuLife WoPu előítélet mentes igazából nő Maria Altmann Randy Schonberg Hanz Zimmer Tovább
Kultúra: Hölgy aranyban, a náci üldöztetést túlélő zsidó asszony harca az elkobzott családi ereklyékért Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
4 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Oscarra várva Oscarra várva
  • VÁROSok felülről VÁROSok felülről
  • Napi Trump Napi Trump
  • Tökösnek áll a világ Tökösnek áll a világ
  • Pécs felett az élet Pécs felett az élet

A bejegyzés trackback címe:

https://wopulife.blog.hu/api/trackback/id/tr877726462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.09.08. 17:27:17

"Helen Mirren által alakított Maria Altmann tehetős bécsi zsidó családba született, gyermekévei idillben és harmóniában telnek nagyon közel áll hozzá nagynénje, Adele (Antje Traue), aki sajátjaként szerette őt és nővérét. Nagynénje férje, Ferdinand Bloch-Baue festményt készített imádott feleségéről Adeleről, a portré elkészítésére pedig az ismert Gustav Klimt kéri fel.

Adele halála előtt végrendeletében az osztrák múzeumra hagyja a róla készített portrét. A háború ideje alatt a festmény Maria családjához kerül. A zsidó üldöztetések miatt azonban Marianak és férjenek menekülniük kell az életben maradásért. Ausztriát, és a lány szüleit hátrahagyva Amerikában lelnek új otthonra."

Ezt most egy kicsit nem értem. Amennyiben a tulajdonos végrendeletében az osztrák múzeumra (mondjuk ez a fogalom is érthetetlen kicsit, mert vagy Osztrák Nemzeti Múzeum - igaz ilyen a mai napig nincs - , vagy egyéb másik, melynek más neve van) hagyja a képet, akkor hogy kerül ismét családi tulajdonba? Avagy a múzeum is a családé volt? Melyik múzeum? Avagy mégsem volt végrendelet, mert más források nem említik, csupán azt, hogy a nácik elkobozták a festményeket a tulajdonostól, ennek fényében akkor az osztrák állam soha nem volt tulajdonosa a képnek - így teljesen jogtalanul birtokolták, legyen a kép bármelyik múzeumban is.

???
Válasz erre 

Women Public Life Blog 2015.09.09. 23:14:37

@...elmúlik...: A család tulajdonába kerül, mert először Adele halála után a férj örökli a képet, aki a családnak adja/az ő lakásuk falára rakja ki, aztán kitör a habárú, a család egy része Amerikába menekül, másik része pedig meghal a zsidó üldöztetések során, a kép pedig az osztrákokhoz kerül, először különböző náci vezetőkhöz végül egy múzeumba. A film arról szól, hogyan lehet a jogi kiskaput megtalálni ahhoz, hogy a múzeumtól a végrendelet ellenére elvehesse/visszakaphassa a családtag Maria Altmann a képet. Van rá mód, de ha leírnám , lelőném a film végét / fordulópontját.
Válasz erre 

2015.09.10. 07:53:44

@WoPuLife:

"Adele halála előtt végrendeletében az osztrák múzeumra hagyja a róla készített portrét. "

"A család tulajdonába kerül, mert először Adele halála után a férj örökli a képet, aki a családnak adja/"

Ok, igazán nem kekeckedni akarok, de nem oldottad fel az ellentmondást. A fenti két mondatot te írtad. Az egyik üti a másikat, mert ha Adele a végrendeletében az "osztrák múzeumra" hagyja a képet, akkor a férj már nem örökölheti azt, és nem adhatja senkinek.
Ezt próbáltam tisztázni, mert a végrendeletet persze meg lehet támadni, de az alapján az osztrákok birtokba kerültek.
Az, hogy van jogi kiskapu, ami alapján a család meg tudja támadni a végrendeletet és erről szól a film, nos ez már egy másik kérdés. De jog szerint (a végrendelet alapján) a kép az osztrák állam tulajdona.
Az, hogy a család érzelmi (és/vagy anyagi) okokból nem akarja, hogy a kép az osztrákoknál maradjon, ez teljesen érthető.
A cikk a fentiek értelmében viszont félreérthető. Csupán ezt próbáltam tisztázni.
Válasz erre 

Women Public Life Blog 2015.09.10. 15:46:04

@...elmúlik...: Köszönöm, hogy jelezte.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook Instagram

Hirdetés

Facebook oldal

Tovább a Facebook-ra

Women Public Life blog

Top 5

  1. 6 kajás film, amit érdemes megkóstolni
  2. Az olvasás világnapja
  3. Kultúra: Hölgy aranyban, a náci üldöztetést túlélő zsidó asszony harca az elkobzott családi ereklyékért
  4. A szomszéd fiú Pécsett: Vujity Tvrtko (interjú)
  5. Amikor eljön a herceg értünk, a modern Hamupipőke története

Naptár

június 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Van egy jó sztorid vagy képed? Írj nekünk a wopulife@gmail.com címre.

  • Women Public Life Blog (profil)

Blogajánló

Ide vidd a kutyát strandolni!     Állandó problémaköre a kutyásoknak, hová lehet menni pancsolni a kedvenccel. Mert igen, a nyár és a fürdés nekik is jár, sőt. Most hoztam egy menő listát nektek, kutyafuttában közlöm is, hogy rá tudjatok keresni igény esetén. A kutyabarát szolgáltatók közül természetesen nem maradhatnak ki a… neszeszer.blog.hu
blog.hu

Szerzők

  • Women Public Life Blog (profil)

Belépés

Keresés

Alapító-főszerkesztő: Solti Noémi Társalapító és Pécs rovat szerkesztő: Talabos Georgina
süti beállítások módosítása
Dashboard