AdA Hölgy aranyban c. film igaz történetet mutat be, amely a második világháború idején a náci üldöztetést, a zsidók meghurcoltatását dolgozza fel, majd azt az 50 évvel későbbi pert, amelyben egy idős Amerikában élő zsidó asszony Maria Altmann (Helen Mirren alakítja) beperli az osztrák államot, hogy visszaszerezze a háború alatt a családjától elkopzott Gustav Klimt festményt, amin szeretett nagynénje Adele Bloch Bauer szerepel és ami az osztrák múzeumban van kiállítva.
Helen Mirren Maria Altmann szerepében
Simon Curtis a film rendezője számos "flashback”-kel mutatja be a történetet, amely felveti a kérdést: lehet- e kárpótólni a náci uralom borzalmaiért és megaláztatásáért a zsidókat. Helen Mirren által alakított Maria Altmann tehetős bécsi zsidó családba született, gyermekévei idillben és harmóniában telnek nagyon közel áll hozzá nagynénje, Adele (Antje Traue), aki sajátjaként szerette őt és nővérét. Nagynénje férje, Ferdinand Bloch-Baue festményt készített imádott feleségéről Adeleről, a portré elkészítésére pedig az ismert Gustav Klimt kéri fel.
Adele halála előtt végrendeletében az osztrák múzeumra hagyja a róla készített portrét. A háború ideje alatt a festmény Maria családjához kerül. A zsidó üldöztetések miatt azonban Marianak és férjenek menekülniük kell az életben maradásért. Ausztriát, és a lány szüleit hátrahagyva Amerikában lelnek új otthonra.
filmbeli Maria Altmann és férje
A kilencvenes évek végén, Maria a nővére halálakor talál egy levelet, amely hatására felkéri az ismert osztrák zeneszerző, Arnold Schönberg unokáját, Randy Schoenberg (Ryan Reynolds), hogy indítsanak pert a nagynénjét ábrázoló Klimt kép visszaszerzésért, ami 135 millió dollárt ér és amely Bécsben a Felső-Belvedere-ben van kiállítva. Így hát megkezdődik az osztrákokat megrázó per a Klimt festményért.
Hanz Zimmer érzelem gazdag zenéje, most sem okoz csalódást a nézőknek. Maria visszaemlékezései pedig rávilágítanak az igaz értékekre, a család fontosságára, az összetartozásra, amelyek megfizethetetlenek. Szembenézése a múlttal, mélyre temetett sebeket szakít fel benne. Az elveszített családot és barátokat ugyanis tárgyakkal nem lehet pótolni.
Az idős asszony ragaszkodása a családi örökséghez sem anyagi, inkább érzelmi jellegű. A náci bűnök és a kisember küzdelme egy nála nagyobb hatalommal elgondolkodtató kérdéseket vett fel a hosszú éveken át tartó per látván a nézőkben. A rendező azonban elfogulatlanul nyúl a kényes témához, miszerint az osztrák múzeumban,- az osztrák kultúrába szervesen beépülve- van helye vagy a jogos örököst illeti meg a Klimt festmény?
Helen Mirren által megszokott csípős nyelvű stílus és elegancia most is áthatja filmjét. A színésznő a film berlini sajtótájékoztatóján párhuzamot vont a film és az aktuálpolitikai helyzet között. Így fogalmazva:
Borzasztó nehéz ez az ügy, mert ugyanaz a történet ismétlődik újra és újra az egész világon. Ezt teszi a Boko Haram és az Iszlám Állam is. Mindenütt ugyanez történik. Mialatt mi erről beszélünk, sokan szenvednek. Nem szabad azt hinnünk, hogy ennek a történetnek már vége.
A bíróság döntése, miszerint a kép Maria Altmannt illeti meg, Ausztriában nemzeti gyászt okozott 2006-ban. Adele Bloch-Bauer I-es portréját végül Amerikában állították ki. Ügyvédje, Randol Schoenberg a pert követően a zsidóktól a háború idején elkobzott vagyonok visszaszerzésére szakosodva saját ügyvédi irodát nyitott.
Ha tetszett a blog, kövess minket a Women Public Life facebook oldalán:
Kattints a linkre és likeold az oldalunkat: https://www.facebook.com/WoPoLife